Hoe doet u een aanvraag?
In het kort
Uw aanvraag is volgens de Wet hersteloperatie toeslagen (Wht) de officiële manier om te laten weten dat u een vergoeding van aanvullende schade wilt krijgen. U doet deze aanvraag bij de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT). U volgt hiervoor een aantal stappen.
-
Uitgeschreven tekst
Hallo, ik ben Paula,
U wilt een aanvraag doen voor een vergoeding van uw aanvullende schade. In deze video vertel ik hoe dat werkt, stap voor stap.
- Uw aanvraag kunt u online doen, met uw DigiD. Dat kan rechts bovenaan de pagina. Tijdens het inloggen controleren we uw bsn en uw gegevens.
- U kunt de aanvraag ook door een gemachtigde laten doen. Doet u de aanvraag liever per post? Dat kan ook. U vindt een formulier op de website.
Na het inloggen geeft u aan dat u een aanvraag wilt doen. Dat doet u door het vakje aan te klikken. Daarna kiest u hoe u uw schade door wilt geven. Daar zijn twee routes voor: via stichting (Gelijk)waardig Herstel of via MijnHerstel.
Weet u nog niet welke route u wilt kiezen? Dat is geen probleem. U hebt zes maanden de tijd om te kiezen. Dat is vanaf het moment dat u de aanvraag doet.UHT – de uitvoeringsorganisatie herstel toeslagen - heeft twaalf maanden om uw aanvraag af te handelen. Dit heet de beslistermijn. Als u nog geen route kiest, zetten we die periode tijdelijk stil. Zo krijgt u genoeg tijd om te kiezen en de route te volgen.
- Hebt u een route gekozen? Dan ziet u in uw persoonlijke overzicht welke stappen u kunt zetten. In de routes wordt uw schade beoordeeld.
- Is uw schade beoordeeld? Dan ontvangt u een voorstel voor een vergoeding van aanvullende schade.
- Bent u het eens met het voorstel? Dan kunt u het bedrag en de afspraken hierover in een document laten zetten: dat is de vaststellingsovereenkomst, of afgekort, de VSO. U hebt 6 weken de tijd om de VSO rustig door te nemen.
- Bent u het eens met de VSO? Dan kunt u deze ondertekenen.
Daarna ontvangt u de vergoeding van uw aanvullende schade op uw rekening.
Wilt u meer weten? Kijk dan voor meer informatie op deze website of bekijk ook de andere video’s.
Hoe werkt aanvragen?
Uw aanvraag start met inloggen. Dat doet u met DigiD. U kunt doorgaan met uw aanvraag als u:
- na de integrale beoordeling (IB) een definitieve beschikking ontving waarin een vergoeding van schade werd gegeven,
- u de aanvraag op tijd doet en
- u niet eerder een vergoeding van aanvullende schade hebt ontvangen.
Tot wanneer kunt u een aanvraag doen?
De wettelijke einddatum om uw aanvraag te doen, hangt af van de datum van de definitieve beschikking die u na de integrale beoordeling ontving. Ligt de datum waarop uw beschikking onherroepelijk is geworden vóór 1 oktober 2025? Dan hebt u tot en met 31 maart 2026 de tijd. Ligt de datum waarop uw beschikking onherroepelijk is geworden ná 1 oktober 2025? Dan moet uw aanvraag binnen zes maanden na deze datum doen. Dat kan dan ook ná 1 april 2026.
U hebt uw ouderdossier i dat is gebruikt bij de IB niet nodig om een aanvraag te doen voor vergoeding van aanvullende schade. Dit geldt voor beide routes. Als u een aanvraag voor uw ouderdossier hebt gedaan, ontvangt u dit later.
Wanneer krijgt u antwoord op uw aanvraag?
Voor uw aanvraag geldt een bepaalde tijd waarin UHT – volgens de wet – een beslissing neemt over uw aanvraag. Dat noemen we de beslistermijn i. Die is maximaal 12 maanden: zes maanden met soms één keer een verlenging met nog zes maanden.
Pauze (‘opschorten’)
Kiest u voor één van beide VSO-routes, dan geldt de beslistermijn tijdelijk niet. In de route moet u eerst in kaart brengen wat uw aanvullende schade is. De termijn staat dan op pauze. Dat heet opschorten.
Dat betekent dat:
- de periode waarin u een route volgt, niet meetelt voor de beslistermijn;
- in deze periode geen wettelijke termijnen of dwangsommen doorlopen of betaald worden;
- u tijdens de route geen 'beroep niet tijdig beslissen' kunt indienen, omdat er nog geen besluit is genomen.
Hebt u vragen? Neem dan contact op voor gratis juridische hulp. Lees hier meer over juridische hulp bij schade.
Wachten met kiezen
Wacht u nog met het maken van een keuze? Dan staat de beslistermijn ook op pauze. Zo kunt u rustig nadenken. Kiest u binnen zes maanden niet of rondt u een route niet af met een vaststellingsovereenkomst (VSO)? Dan gaat UHT verder met uw aanvraag. De beslistermijn gaat dan weer lopen.
De stappen uitgelegd
-
Stap 1. Inloggen met DigiD
U kunt online een aanvraag doen. Dat doet u door in te loggen met DigiD. Kloppen uw gegevens? Dan kunt u doorgaan met uw aanvraag.
Als u een gemachtigde bent, logt u in met eHerkenning.
-
Stap 2. Aanvragen
U geeft aan dat u een aanvraag wilt doen voor een vergoeding van aanvullende schade. Dat doet u door het vakje aan te klikken. In uw persoonlijke overzicht ziet u welke stappen daarna nog volgen.
-
Stap 3. Kiezen voor een route
Weet u nog niet voor welke route u wilt kiezen? Geen probleem, dat kan later nog. U hebt daar zes maanden de tijd voor. Dat is vanaf het moment dat u de aanvraag voor vergoeding van aanvullende schade hebt gedaan. U moet dan wel toestemming geven dat u uw beslistermijn opschort.
-
Stap 4. Route volgen
U volgt de route die u hebt gekozen. De routes bestaan uit verschillende stappen. Daarin wordt uw schade bepaald en wordt de vergoeding berekend.
-
Stap 5. VSO tekenen en afronden
Is uw schade beoordeeld? Dan ontvangt u een voorstel voor een vergoeding van aanvullende schade. Wanneer u dat aangeeft, leggen we de afspraken hierover vast in een VSO. U krijgt de tijd om de VSO rustig door te nemen. Bent u het eens met de afspraken die in de VSO staan? Dan kunt u de VSO ondertekenen. Daarna ontvangt u de vergoeding en is uw aanvraag afgerond.
Aanvragen per post
Wilt u liever niet online uw aanvraag voor een vergoeding van aanvullende schade doen? Dan kunt u uw aanvraag ook per post doen via een formulier.
Ik wil iemand machtigen
Als u vergoeding voor aanvullende schade wilt aanvragen, maar dit niet zelf wilt regelen, kunt u dit ook door iemand anders laten doen. Dat heet machtigen. U kunt bijvoorbeeld een advocaat machtigen.
Maak een afspraak voor meer informatie
Hebt u de informatie over het aanvragen van een vergoeding van aanvullende schade gelezen? En vraagt u zich af of u in uw situatie een aanvraag kunt doen? Dan is het fijn als u weet dat een medewerker de tijd voor u maakt om uw vragen te beantwoorden.
Veelgestelde vragen over de stappen
-
Moet ik meteen kiezen voor een route?
Nee, u kunt na aanvragen van een vergoeding van aanvullende schade wachten met het kiezen van een route. Zorg wel dat u een route kiest voor de uiterlijke datum.
-
Wat is een VSO?
Een VSO is een officieel document waarin staat welke schade u vergoed krijgt. U kunt hier meer lezen.
Online informatiebijeenkomst over vergoeding van aanvullende schade
U kunt zich aanmelden voor een online informatiebijeenkomst. Deze is er op iedere woensdag. In de informatiebijeenkomst geven we u meer uitleg over vergoeding van aanvullende schade en over de routes. U kunt hier ook uw vragen stellen.
Hebt u vragen?
We helpen u graag verder.
Chat met een medewerker
Klik op het chatballonnetje rechtsonder in het scherm om de chat te openen. Beschikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 9:00 en 17:00
Bel met het serviceteam Schadeherstel Toeslagen
Op 0800 - 020 01 97 (gratis). Beschikbaar van maandag tussen 8.00 en 20.00 uur en op dinsdag tot en met vrijdag tussen 8.00 en 17.00 uur.
Zie ook
Wat is aanvullende schade?
U kunt voor schade die nog niet vergoed is, misschien een vergoeding krijgen. Uw schade kan te maken hebben met financiën, wonen, werk, uw gezin en welzijn en zorg.
Welke routes zijn er?
U kiest zelf hoe u uw aanvullende schade wilt doorgeven. Dat kan via twee routes.