Hoe rondt u uw aanvraag af?
In het kort
Uw aanvraag voor vergoeding van aanvullende schade kunt u financieel afronden met een vaststellingsovereenkomst (VSO). Dat kan helpen om de periode door de problemen met de kinderopvangtoeslag af te sluiten.
-
Uitgeschreven tekst
Hallo, ik ben Paula,
Na het volgen van de route SGH of MijnHerstel, ontvangt u een beoordeling van uw schade.
In deze video vertel ik u hoe u uw aanvraag kunt afronden. Dat is belangrijk. Want dat kan helpen om de periode door de problemen met de kinderopvangtoeslag af te sluiten.
Bent u het eens met de beoordeling van de schade die u hebt doorgegeven? Dan kunt u – als u dat wilt - uw aanvraag afronden met een vaststellingsovereenkomst, in het kort VSO. Een VSO is een officieel document. In dit document staan de afspraken die u samen met de overheid maakt. Deze afspraken gaan over de vergoeding van uw aanvullende schade.
In de VSO staan twee dingen:
- Het geldbedrag dat u krijgt;
- Afspraken over hoe de zaak wordt afgehandeld. Dat vertel ik zo.
Het is belangrijk dat u de VSO goed doorleest. U kunt de VSO bespreken met uw advocaat of iemand anders die u vertrouwt.
Bent u het eens met wat er in de VSO staat? Dan kunt u deze ondertekenen.
U hebt daar 6 weken de tijd voor, nadat u de VSO hebt ontvangen. Goed om te weten bij het ondertekenen, zijn de afspraken die in de VSO staan:- U gaat akkoord met het geldbedrag in de VSO.
- U kunt geen bezwaar maken.
- U kunt ook geen andere vergoeding van schade meer krijgen.
- En hebt u – eerder - bezwaar gemaakt tegen de integrale beoordeling? En loopt dat nog? Dan trekt u dit bezwaar automatisch in als u de VSO tekent.
U rondt de geldzaken door de problemen met de kinderopvangtoeslag dus helemaal af.
Maar, wat als het niet lukt om een goede vergoeding af te spreken, omdat u vindt dat uw schade hoger is dan met de vaste bedragen? Dan kunt u kiezen voor een individuele berekening. Dan wordt de schade, door alles wat u hebt meegemaakt, preciezer berekend voor uw situatie.
Het bedrag kán lager zijn dan de vergoeding met alleen vaste bedragen. En u eindigt de individuele berekening ook met een VSO.
Wilt u meer weten? Kijk dan voor meer informatie op deze website of bekijk ook de andere video’s.
Wat is een vaststellingsovereenkomst (VSO)?
Na het volgen van de route Stichting (Gelijk)waardig Herstel (SGH) of MijnHerstel kunt u een VSO aanvragen. Dat is een officieel document. Hierin maakt u samen met de overheid een afspraak over de vergoeding van aanvullende schade. In deze overeenkomst staan het geldbedrag en de afspraken over hoe de zaak wordt afgehandeld. Een vaststellingsovereenkomst is anders dan een besluit van de overheid. U kunt daarom geen bezwaar maken.
Wat betekent een VSO voor u?
Als u het eens bent met de bedragen en de beoordeling van uw schade, kunt u een VSO opvragen. Het aanbod (de vergoeding) in de VSO is een beperkte tijd geldig. Daarna kunt u de VSO niet alsnog accepteren. Lees de VSO daarom goed door en bespreek deze eventueel met iemand die u vertrouwt. Bijvoorbeeld uw advocaat of andere gemachtigde.
Wilt u de VSO ondertekenen? Dan zijn de volgende punten belangrijk om te weten.
- U gaat akkoord gaat met de vergoeding (geldbedrag) die in de VSO staat.
- U kunt géén bezwaar maken na het ondertekenen van de VSO.
- U kunt geen andere vergoeding van schade door de problemen met de kinderopvangtoeslag meer krijgen zodra de VSO is ondertekend.
- Bent u in bezwaar of beroep tegen de IB (integrale beoordeling)? Door de VSO te ondertekenen, verklaart u deze procedures te stoppen.
Het ondertekenen van de VSO is het einde van het hele proces van uw schadevergoeding door de problemen met de kinderopvangtoeslag. Dit heet juridisch een finale kwijting.
Bent u het niet eens met de beoordeling van uw schade?
Soms lukt het niet om een goede vergoeding af te spreken met de vaste bedragen. Dit kan gebeuren als de vaste bedragen in uw situatie voor u niet voldoende zijn om uw aanvullende schade te vergoeden. Het kan dan nodig zijn om uw echte – werkelijke – schade voor uw situatie precies te laten berekenen. Dat kan via een individuele berekening. Alle schadeposten worden dan precies berekend.
Let op: Hierdoor kan het bedrag lager uitvallen dan bij de berekening met vaste bedragen. De individuele berekening eindigt ook met een VSO.
Maak een afspraak voor meer informatie
Hebt u de informatie over het aanvragen van een vergoeding van aanvullende schade gelezen? En vraagt u zich af of u in uw situatie een aanvraag kunt doen? Dan is het fijn als u weet dat een medewerker de tijd voor u maakt om uw vragen te beantwoorden.
Online informatiebijeenkomst over vergoeding van aanvullende schade
U kunt zich aanmelden voor een online informatiebijeenkomst. Deze is er op iedere woensdag. In de informatiebijeenkomst geven we u meer uitleg over vergoeding van aanvullende schade en over de routes. U kunt hier ook uw vragen stellen.
Hebt u vragen?
We helpen u graag verder.
Chat met een medewerker
Klik op het chatballonnetje rechtsonder in het scherm om de chat te openen. Beschikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 9:00 en 17:00
Bel met het serviceteam Schadeherstel Toeslagen
Op 0800 - 020 01 97 (gratis). Beschikbaar van maandag tussen 8.00 en 20.00 uur en op dinsdag tot en met vrijdag tussen 8.00 en 17.00 uur.
Zie ook
Hoe wordt de vergoeding berekend?
De aanvullende schade kunt u via twee routes doorgeven. De routes gebruiken voor dezelfde gebeurtenissen, dezelfde vaste bedragen om uw vergoeding te bepalen.
Welke routes zijn er?
U kiest zelf hoe u uw aanvullende schade wilt doorgeven. Dat kan via twee routes.