Iemand machtigen
In het kort
Wilt u dat iemand anders voor u een aanvraag voor vergoeding van aanvullende schade doet en uw schade doorgeeft? U kunt dan iemand machtigen.
Met een machtiging geeft u iemand anders toestemming om een aanvraag namens u te doen. Dat is bijvoorbeeld een advocaat of andere (juridisch) adviseur. Een gemachtigde kan namens u aanvraag voor een vergoeding van aanvullende schade doen. Ook kan de gemachtigde voor u een route kiezen. Bij Stichting (Gelijk)waardig Herstel (SGH) doorloopt u de route zelf. Bij MijnHerstel kan de gemachtigde de route voor u doorlopen.
Hoe werkt machtigen?
U vraagt zelf iemand anders om een aanvraag voor u te doen. Op de pagina over juridische hulp leest u hoe u aan een advocaat of andere (juridisch) adviseur kunt komen. U ontvangt daarna het verzoek van de gemachtigde. U kunt dit verzoek online accepteren of weigeren.
De stappen uitgelegd
-
Stap 1: U vraagt iemand anders
U vraagt iemand anders, bijvoorbeeld uw advocaat, om een aanvraag voor u te doen. Daarvoor geeft u uw burgerservicenummer (bsn) door. De gemachtigde moet hiervoor eHerkenning gebruiken.
-
Stap 2: Gemachtigde verstuurt machtigingsverzoek
De gemachtigde logt in via eHerkenning en voegt uw bsn toe. Daarna verstuurt hij het machtigingsverzoek online.
-
Stap 3: U controleert het verzoek
U vindt het verzoek van de persoon die u hebt gemachtigd onder ‘mijn toestemmingen’. Dat ziet u nadat u bent ingelogd in het aanmeldportaal met DigiD. Controleer of de naam van de gemachtigde klopt en wat deze namens u mag doen.
-
Stap 4: U accepteert of weigert het machtigingsverzoek
In ‘mijn toestemmingen’ kunt u het verzoek van de gemachtigde accepteren of weigeren. Ook kunt u zelf wijzigen wat u wilt dat de gemachtigde namens u mag doen. Hebt u geweigerd? Dan krijgt deze persoon geen toegang. Deze kan dan geen aanvraag namens u doen.
-
Stap 5: Gemachtigde ontvangt uw reactie
Hebt u het verzoek van de gemachtigde beantwoord? Dan krijgt de gemachtigde daar een melding van. Vanaf dat moment kan de gemachtigde namens u een aanvraag doen en acties uitvoeren in MijnHerstel. U ziet dan ‘actief’ staan, bij de naam in het overzicht met toestemmingen. U kunt op ieder moment de machtiging intrekken.
Drie vormen van machtigingen
Alleen meekijken*
De gemachtigde kan:
- Informatie lezen.
- Geen informatie invullen.
- Geen meldingen en berichten ontvangen.
- Geen schadeposten doorgeven.
- Niet de vaststellingsovereenkomst (VSO) ondertekenen.
*Dit niveau is technisch nog niet beschikbaar, maar komt op een later moment.
Invullen
De gemachtigde kan:
- Informatie lezen.
- Informatie invullen.
- Meldingen en berichten ontvangen.
- Geen schadeposten doorgeven.
- Niet de VSO ondertekenen.
Volledige toegang
De gemachtigde kan:
- Informatie lezen.
- Informatie invullen.
- Meldingen en berichten ontvangen.
- Schadeposten doorgeven.
- Niet de VSO ondertekenen.
Hoe wilt u op de hoogte blijven?
U kunt voor MijnHerstel zelf bepalen hoe u op de hoogte wilt blijven. Ook als u iemand machtigt. Dat kunnen bevestigingen, herinneringen of andere belangrijke berichten zijn. Die kunnen te maken hebben met uw aanvraag of het doorgeven van uw schade. U kunt kiezen voor email of sms.
Veelgestelde vragen over machtigen
-
Kan ik altijd iemand machtigen?
Ja, u kunt altijd iemand machtigen om voor u een aanvraag te doen voor een vergoeding van aanvullende schade en een route kiezen. Uw gemachtigde kan ook voor u MijnHerstel doorlopen. U kunt niet iemand machtigen om voor u SGH te doorlopen.
-
Wie kan ik machtigen?
U kunt een advocaat machtigen.
-
Waarom is het handig om iemand te machtigen?
Een gemachtigde kan namens u een aanvraag voor een vergoeding van aanvullende schade doen en uw schade doorgeven. Zo hoeft u zelf niets (of minder) te doen. De gemachtigde regelt het dan voor u.
-
Kan een gemachtigde alleen via eHerkenning een machtigingsverzoek doen?
Ja, eHerkenning is een veilige manier om vertrouwelijk met uw (persoons)gegevens om te gaan.
Hebt u vragen?
We helpen u graag verder.
Chat met een medewerker
Klik op het chatballonnetje rechtsonder in het scherm om de chat te openen. Beschikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 9:00 en 17:00.
Bel met het serviceteam Schadeherstel Toeslagen
Op 0800 - 020 01 97 (gratis). Beschikbaar van maandag tussen 8.00 en 20.00 uur en op dinsdag tot en met vrijdag tussen 8.00 en 17.00 uur.
Zie ook
Hoe doet u een aanvraag?
Uw aanvraag is volgens de Wet hersteloperatie toeslagen (Wht) de officiële manier om te laten weten dat u een vergoeding van aanvullende schade wilt krijgen.
Informatie voor gemachtigden
Ouders kunnen advocaten en andere (juridische) professionals aanwijzen om namens hen in het portaal te werken.