In het kort

Wilt u dat iemand anders voor u een aanvraag voor vergoeding van aanvullende schade doet en uw schade doorgeeft? U kunt dan iemand machtigen.

Met een machtiging geeft u iemand anders toestemming om een aanvraag namens u te doen. Dat is bijvoorbeeld een advocaat of andere (juridisch) adviseur. Een gemachtigde kan namens u aanvraag voor een vergoeding van aanvullende schade doen. Ook kan de gemachtigde voor u een route kiezen. Bij Stichting (Gelijk)waardig Herstel (SGH) doorloopt u de route zelf. Bij MijnHerstel kan de gemachtigde de route voor u doorlopen.

Hoe werkt machtigen?

U vraagt zelf iemand anders om een aanvraag voor u te doen. Op de pagina over juridische hulp leest u hoe u aan een advocaat of andere (juridisch) adviseur kunt komen. U ontvangt daarna het verzoek van de gemachtigde. U kunt dit verzoek online accepteren of weigeren.

De stappen uitgelegd

  1. Stap 1: U vraagt iemand anders

    U vraagt iemand anders, bijvoorbeeld uw advocaat, om een aanvraag voor u te doen. Daarvoor geeft u uw burgerservicenummer (bsn) door. De gemachtigde moet hiervoor eHerkenning gebruiken.

  2. Stap 2: Gemachtigde verstuurt machtigingsverzoek

    De gemachtigde logt in via eHerkenning en voegt uw bsn toe. Daarna verstuurt hij het machtigingsverzoek online.

  3. Stap 3: U controleert het verzoek

    U vindt het verzoek van de persoon die u hebt gemachtigd onder ‘mijn toestemmingen’. Dat ziet u nadat u bent ingelogd in het aanmeldportaal met DigiD. Controleer of de naam van de gemachtigde klopt en wat deze namens u mag doen.

  4. Stap 4: U accepteert of weigert het machtigingsverzoek

    In ‘mijn toestemmingen’ kunt u het verzoek van de gemachtigde accepteren of weigeren. Ook kunt u zelf wijzigen wat u wilt dat de gemachtigde namens u mag doen. Hebt u geweigerd? Dan krijgt deze persoon geen toegang. Deze kan dan geen aanvraag namens u doen.

  5. Stap 5: Gemachtigde ontvangt uw reactie

    Hebt u het verzoek van de gemachtigde beantwoord? Dan krijgt de gemachtigde daar een melding van. Vanaf dat moment kan de gemachtigde namens u een aanvraag doen en acties uitvoeren in MijnHerstel. U ziet dan ‘actief’ staan, bij de naam in het overzicht met toestemmingen. U kunt op ieder moment de machtiging intrekken.

Drie vormen van machtigingen

Alleen meekijken*

De gemachtigde kan:

  • Informatie lezen.
  • Geen informatie invullen.
  • Geen meldingen en berichten ontvangen.
  • Geen schadeposten doorgeven.
  • Niet de vaststellingsovereenkomst (VSO) ondertekenen.

*Dit niveau is technisch nog niet beschikbaar, maar komt op een later moment.

Invullen

De gemachtigde kan:

  • Informatie lezen.
  • Informatie invullen.
  • Meldingen en berichten ontvangen.
  • Geen schadeposten doorgeven.
  • Niet de VSO ondertekenen.

Volledige toegang

De gemachtigde kan:

  • Informatie lezen.
  • Informatie invullen.
  • Meldingen en berichten ontvangen.
  • Schadeposten doorgeven.
  • Niet de VSO ondertekenen.

Hoe wilt u op de hoogte blijven?

U kunt voor MijnHerstel zelf bepalen hoe u op de hoogte wilt blijven. Ook als u iemand machtigt. Dat kunnen bevestigingen, herinneringen of andere belangrijke berichten zijn. Die kunnen te maken hebben met uw aanvraag of het doorgeven van uw schade. U kunt kiezen voor email of sms. 

Veelgestelde vragen over machtigen

  1. Kan ik altijd iemand machtigen?

    Ja, u kunt altijd iemand machtigen om voor u een aanvraag te doen voor een vergoeding van aanvullende schade en een route kiezen. Uw gemachtigde kan ook voor u MijnHerstel doorlopen. U kunt niet iemand machtigen om voor u SGH te doorlopen.

  2. Wie kan ik machtigen?

    U kunt een advocaat machtigen.

  3. Waarom is het handig om iemand te machtigen?

    Een gemachtigde kan namens u een aanvraag voor een vergoeding van aanvullende schade doen en uw schade doorgeven. Zo hoeft u zelf niets (of minder) te doen. De gemachtigde regelt het dan voor u.

  4. Kan een gemachtigde alleen via eHerkenning een machtigingsverzoek doen?

    Ja, eHerkenning is een veilige manier om vertrouwelijk met uw (persoons)gegevens om te gaan.

Alle veelgestelde vragen

Hebt u vragen?

We helpen u graag verder.

Chat met een medewerker

Klik op het chatballonnetje rechtsonder in het scherm om de chat te openen. Beschikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 9:00 en 17:00.

Bel met het serviceteam Schadeherstel Toeslagen

Op 0800 - 020 01 97 (gratis). Beschikbaar van maandag tussen 8.00 en 20.00 uur en op dinsdag tot en met vrijdag tussen 8.00 en 17.00 uur.

Zie ook

Hoe doet u een aanvraag?

Uw aanvraag is volgens de Wet hersteloperatie toeslagen (Wht) de officiële manier om te laten weten dat u een vergoeding van aanvullende schade wilt krijgen.

Lees meer

Informatie voor gemachtigden

Ouders kunnen advocaten en andere (juridische) professionals aanwijzen om namens hen in het portaal te werken.

Lees meer