In het kort

De aanvullende schade kunt u via twee routes doorgeven. De routes gebruiken voor dezelfde gebeurtenissen, dezelfde vaste bedragen om uw vergoeding te bepalen.

  1. Uitgeschreven tekst

    Hallo, ik ben Paula

    In deze video vertel ik u hoe de vergoeding van aanvullende schade berekend wordt.

    De aanvullende schade kunt u via twee routes doorgeven. Via Stichting (Gelijk)waardig Herstel of online via MijnHerstel. Allebei de routes gebruiken hetzelfde overzicht met dezelfde schadeposten en dezelfde, vaste bedragen. 

    Iedere schadepost heeft te maken met een gebeurtenis die u misschien hebt meegemaakt, door de problemen met uw kinderopvangtoeslag.

    Natuurlijk zijn veel van deze gebeurtenissen niet in geld uit te drukken. Toch is er bij elke gebeurtenis een vast bedrag bepaald om uw schade te vergoeden.
    Dat gaat op dezelfde manier als hoe verzekeraars schade beoordelen en berekenen.

    Er zijn in totaal 29 verschillende soorten schade. Die zijn verdeeld in vijf leefgebieden. Dat gaat over de onderwerpen gezin, financiën, werk, wonen en welzijn en zorg.  Iedere schadepost valt onder een van deze leefgebieden. Meer over de schadeposten vindt u op deze pagina.

    Voor de berekening van uw vergoeding, zijn twee datums belangrijk:

    • Als eerste, de startdatum uit de integrale beoordeling. Deze datum staat in de bijlage, onder het kopje ‘vergoeding immateriële schade’.
    • Als tweede, gaat het om de datum waarop u uw schadeposten doorgeeft.

    Uw schade tussen deze twee datums wordt bekeken.

    Wilt u meer weten? Kijk dan voor meer informatie op deze website of bekijk ook de andere video’s.

Hoe wordt uw schade bepaald?

De Stichting (Gelijk)waardig Herstel (SGH) en MijnHerstel gaan uit van een overzicht met dezelfde schadeposten en bedragen. Het overzicht werkt met vaste (forfaitaire) bedragen per schadepost. Die manier van werken komt uit de praktijk van letselschade. SGH noemt dit het Herstelmodel. MijnHerstel noemt dit het schadekader.

De gebeurtenissen die ouders hebben meegemaakt staan centraal. Die zijn verdeeld in 5 onderwerpen: financiën, gezin, welzijn en zorg, werk en wonen. De schadeposten hebben te maken met die onderwerpen.

Het bedrag per gebeurtenis is vast. Maar het totaalbedrag van de vergoeding kan per ouder hoger of lager zijn. Dat hangt af van hoe vaak een gebeurtenis voorkwam en hoelang deze duurde.

Lees meer over de schadeposten

Welke schade kunt u vergoed krijgen?

Uw materiële en immateriële schade moeten te maken hebben met de problemen met de kinderopvangtoeslag. Uw aanvraag gaat over de aanvullende schade van u en uw huidige toeslagpartner, als gezin.

Bij het berekenen van de schade wordt de startdatum gebruikt uit de integrale beoordeling (IB). De periode start op de datum van de eerste onterechte vermindering of stopzetting van uw kinderopvangtoeslag. Deze datum staat in de bijlage van de definitieve beschikking van de IB, onder het kopje bij de letter H: ‘vergoeding immateriële schade’.

Let op: de vergoeding van uw aanvullende schade is iets anders dan hulp bij schulden. Hebt u hulp bij schulden nodig? Ga dan naar de pagina over Hulp bij uw schulden.

Maak een afspraak voor meer informatie

Hebt u de informatie over het aanvragen van een vergoeding van aanvullende schade gelezen? En vraagt u zich af of u in uw situatie een aanvraag kunt doen? Dan is het fijn als u weet dat een medewerker de tijd voor u maakt om uw vragen te beantwoorden.

Lees meer over het gesprek Maak direct een  afspraak

Online informatiebijeenkomst over vergoeding van aanvullende schade

U kunt zich aanmelden voor een online informatiebijeenkomst. Deze is er op iedere woensdag. In de informatiebijeenkomst geven we u meer uitleg over vergoeding van aanvullende schade en over de routes. U kunt hier ook uw vragen stellen.

Meld u aan Meer informatie

Hebt u vragen?

We helpen u graag verder.

Chat met een medewerker

Klik op het chatballonnetje rechtsonder in het scherm om de chat te openen. Beschikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 9:00 en 17:00.

Bel met het serviceteam Schadeherstel Toeslagen

Op 0800 - 020 01 97 (gratis). Beschikbaar van maandag tussen 8.00 en 20.00 uur en op dinsdag tot en met vrijdag tussen 8.00 en 17.00 uur.

Zie ook

Wat is aanvullende schade?

U kunt voor schade die nog niet vergoed is, misschien een vergoeding krijgen. Uw schade kan te maken hebben met financiën, wonen, werk, uw gezin en welzijn en zorg.

Lees meer

Hoe doet u een aanvraag?

Uw aanvraag is volgens de Wet hersteloperatie toeslagen (Wht) de officiële manier om te laten weten dat u een vergoeding van aanvullende schade wilt krijgen.

Lees meer