Informatie voor gemachtigden
In het kort
De informatie op deze pagina is bedoeld voor gemachtigden. Voor welke aanvullende schade krijgen ouders mogelijk een vergoeding? Wat is het schadekader? Hoe verloopt het proces van de aanvraag? En wat moet een ouder doen om u een machtiging te geven?
Bent u een ouder die een machtiging wil verlenen, anders gezegd: wilt u iemand toestemming geven de aanvraag namens u te doen? Ga dan naar de pagina: Hoe werkt machtigen?
De informatie op deze pagina is bedoeld voor (mogelijke) gemachtigden. Ouders kunnen advocaten en andere (juridische) professionals aanwijzen om namens hen in het portaal te werken. Als gemachtigde krijgt u toegang tot het betreffende dossier. Zo kunt u (afhankelijk van het niveau van autorisatie, zie hieronder) de voortgang volgen, schadeposten selecteren en documenten inbrengen. Op deze pagina leest u onder meer hoe de ouder u kan machtigen en waar u ondersteuning vindt.
Aanvullende schade
In dit proces gaat het om het mogelijk vergoeden van aanvullende schade, die:
- het gevolg is van de problemen met de kinderopvangtoeslag; én:
- nog niet is vergoed in de integrale beoordeling van de gedupeerde ouder, die u vertegenwoordigt.
Let op: het (ten onrechte) niet ontvangen of terugbetaalde bedrag aan kinderopvangtoeslag wordt op zichzelf niet beschouwd als aanvullende schade.
De twee routes: Stichting (Gelijk)waardig Herstel en MijnHerstel
Een ouder kiest zelf hoe die aanvullende schade wil doorgeven. Er zijn twee routes: SGH en MijnHerstel.
Stichting (Gelijk)waardig Herstel
U vindt het belangrijk om al uw feiten op papier te krijgen. Met een onafhankelijke Luisterend Schrijver zet u al uw gebeurtenissen, herinneringen en emoties in uw Feitenrelaas. Uw Feitenrelaas is leidend en samen zoeken we naar wat recht doet aan ieders unieke Feitenrelaas. Onafhankelijke Schade Analisten rekenen dit door naar schadeposten met vaste bedragen.
MijnHerstel
U kunt uw schade ook online doorgeven. U kunt direct aan de slag. Het advies is om dit samen te doen met een advocaat of iemand die u vertrouwt. Na inloggen bepaalt u de schadeposten die bij uw situatie horen. Vervolgens schrijft u een toelichting en uploadt u de ondersteunende stukken, als dat nodig is.
Hebt u alles ingevuld? Dan kunt u een overzicht zien van de vergoeding die u misschien kunt krijgen. Hierna volgt de beoordeling van uw schade.
Het schadekader
Het schadekader dat MijnHerstel gebruikt, is een manier om aanvullende schade te bepalen en de vergoeding te berekenen. Het gaat om schade die is veroorzaakt door het onterecht stopzetten of terugvragen van de kinderopvangtoeslag. Het schadekader werkt met vaste bedragen (forfaitair) en sluit aan bij het Herstelmodel dat SGH gebruikt.
Het schadekader bevat 29 soorten schade, verdeeld over 5 leefgebieden. Dat zijn de thema’s: financiën, gezin, welzijn en zorg, wonen en werk.
Bij elke schadepost staat aan welke voorwaarden de schade moet voldoen. Hierbij wordt gekeken naar het volgende: of de schade is veroorzaakt door de problemen met de kinderopvangtoeslag, of deze is toe te rekenen, en welke ondersteunende documenten nodig zijn, welk vast bedrag erbij hoort (forfait), en hoe dit schadebedrag zich verhoudt tot de eerdere vergoeding na de (integrale) beoordeling.
Machtigen
De ouder kan iemand machtigen om in het aanmeldportaal te werken. Hiertoe stuurt u de ouder een machtigingsverzoek. Zodra dit is geaccepteerd bent u gemachtigd.
Alleen bij MijnHerstel kunt u als gemachtigde de route namens een ouder doorlopen.
Let op: voor een machtiging is eHerkenning noodzakelijk.
De stappen van machtigen uitgelegd
-
Stap 1. De ouder bespreekt met u de mogelijkheid om te machtigen.
Bespreek samen wat een machtiging betekent.
- Wat houdt ‘machtigen’ in?
- Wat is het voordeel voor de ouder?
- Welk niveau van machtigen vindt u beiden geschikt? Anders gezegd: welk mandaat krijgt u?
- Wat moet de ouder doen om het machtigingsverzoek te accepteren?
- Geef aan dat u het burgerservicenummer (bsn) van de ouder nodig heeft om de aanvraag te doen.
-
Stap 2. Als gemachtigde dient u een machtigingsverzoek in.
U logt met eHerkenning in op het aanmeldportaal. U vult het bsn van de ouder in en doet daarmee een machtigingsverzoek.
-
Stap 3. Vraag de ouder het machtigingsverzoek online te accepteren.
De ouder kan met DigiD inloggen op het portaal. Daar staat een open machtigingsverzoek. De ouder kan het gewenste machtigingsniveau kiezen en het verzoek accepteren. Als de ouder het verzoek weigert, is wellicht meer informatie nodig.
De drie machtigingsniveaus
Niveau 1: Als gemachtigde kunt u de informatie alleen lezen.*
- U krijgt toegang tot gegevens en documenten, zodat u het proces kunt volgen.
- U kunt geen documenten invoeren, schadeposten doorgeven of een gesprek aanvragen. Dit is voorbehouden aan de machtiginggever (cliënt).
*Dit niveau is technisch nog niet beschikbaar, maar komt op een later moment.
Niveau 2: Als gemachtigde kunt u gegevens invullen, oftewel: lezen en schrijven.
- U levert informatie en documentatie aan en vult u de schadeposten in.
- De ouder bevestigt de door u ingevoerde tekst, maar kan zelf geen informatie aanleveren.
- De ouder geeft de finale schadestaat door.
- Zowel u als de ouder kunnen een gesprek aanvragen.
Niveau 3: Als gemachtigde hebt u volledige toegang en maximale rechten.
- U levert informatie en documentatie aan en vult u de schadeposten in, inclusief de finale schadestaat.
- Zolang de machtiging actief is, kan de ouder zelf geen informatie aanleveren of een gesprek aanvragen.
Juridische informatie
Het aanvragen van een vergoeding van aanvullende schade is misschien moeilijk voor ouders. Maar zij hoeven het niet alléén te doen. Ouders kunnen ook hulp krijgen van een advocaat. Dit is gratis, als zij voldoen aan de voorwaarden.
Online informatiebijeenkomst over vergoeding van aanvullende schade
U kunt zich aanmelden voor een online informatiebijeenkomst. Deze is er op iedere woensdag. In de informatiebijeenkomst geven we u meer uitleg over vergoeding van aanvullende schade en over de routes. U kunt hier ook uw vragen stellen.
Hebt u vragen?
We helpen u graag verder.
Chat met een medewerker
Klik op het chatballonnetje rechtsonder in het scherm om de chat te openen. Beschikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 9:00 en 17:00
Bel met het serviceteam Schadeherstel Toeslagen
Op 0800 - 020 01 97 (gratis). Beschikbaar van maandag tussen 8.00 en 20.00 uur en op dinsdag tot en met vrijdag tussen 8.00 en 17.00 uur.
Zie ook
Iemand machtigen
Wilt u dat iemand anders voor u een aanvraag voor vergoeding van aanvullende schade doet en uw schade doorgeeft? U kunt dan iemand machtigen.
Hoe doet u een aanvraag?
Uw aanvraag is volgens de Wet hersteloperatie toeslagen (Wht) de officiële manier om te laten weten dat u een vergoeding van aanvullende schade wilt krijgen.