Overstappen van route
In het kort
Informatie voor ouders die willen overstappen naar een andere route voor vergoeding van aanvullende schade.
Hebt u zich aangemeld bij Stichting (Gelijk)waardig Herstel (SGH) of MijnHerstel, of wacht u tot de Commissie Werkelijke Schade (CWS) uw aanvraag in behandeling neemt? Maar wilt u liever kiezen voor een andere route? Bijvoorbeeld omdat u uw schade liever op een andere manier wilt doorgeven. Dan kunt u meestal overstappen.
Wat is aanvullende schade
Hebt u meer schade door de problemen met de kinderopvangtoeslag dan tot nu toe is vergoed? U kunt misschien een vergoeding van aanvullende schade krijgen.
U kunt een aanvraag doen als u een definitieve beschikking hebt ontvangen na de integrale beoordeling (IB). Daar moet in staan dat u recht op vergoeding hebt.
Hoe stapt u over?
Om over te kunnen stappen, moet u eerst een aanvraag hebben gedaan en een route hebben gekozen. De overstap kunt u online of per post doen.
Online: u logt in met uw DigiD via deze website. In de persoonlijke (online) omgeving kunt u een andere route kiezen.
Per post: in het overstapformulier geeft u aan dat u wilt overstappen naar een andere route. Dit formulier kunt u op deze pagina downloaden.
Wanneer kunt u overstappen?
U hebt gekozen voor de route via Stichting (Gelijk)waardig Herstel
U kunt overstappen tot het moment dat u toestemming geeft om de gebeurtenissen uit uw Feitenrelaas door de stichting om te laten zetten (en door te laten rekenen) naar uw schadeposten. Geeft u hier geen toestemming voor, dan kunt u nog overstappen naar MijnHerstel.
U hebt gekozen voor MijnHerstel
U kunt overstappen tot het moment dat u uw schadeposten via de knop ‘doorgeven’ doorgeeft om een vergoeding te laten berekenen. Drukt u niet op de knop om uw schadeposten door te geven, dan kunt u nog overstappen naar SGH.
U hebt een aanvraag bij de Commissie Werkelijke Schade gedaan
U kunt overstappen tot het moment waarop de Commissie Werkelijke Schade (CWS) aangeeft dat uw aanvraag in behandeling is genomen. U krijgt hier bericht over van CWS. U hebt dan nog enkele weken de tijd om te bepalen of u wilt overstappen naar de routes SGH of MijnHerstel.
Welke routes zijn er?
Stichting (Gelijk)waardig Herstel
Bij SGH vertelt u eerst uw verhaal. Een ‘luisterend schrijver’ schrijft de gebeurtenissen op die u hebt meegemaakt. Dat heet het Feitenrelaas. Daarna berekent SGH onafhankelijk de vergoeding voor u.
MijnHerstel
Met MijnHerstel kunt u uw aanvullende schade online doorgeven. U kunt direct aan de slag. Zelf, of met hulp. U geeft zelf de toelichting bij uw schadeposten. Ook kunt u documenten uploaden.
Veelgestelde vragen over overstappen
-
Waarom kan ik niet overstappen?
In sommige gevallen kunt u niet overstappen. Bijvoorbeeld omdat uw aanvraag al in behandeling is.
-
Ik ben gemachtigde, hoe werkt overstappen?
Als een ouder u toestemming heeft gegeven om de aanvraag volledig te kunnen doen, dan kunt u in het aanmeldportaal de overstap doen.
-
Kan ik overstappen na behandeling?
Hebt u uw schade laten berekenen via SGH of MijnHerstel, en bent u niet tevreden over de beoordeling? Dan kunt u alleen nog kiezen voor de individuele berekening van uw werkelijke schade. Hierover kunt u meer lezen op deze pagina.
-
Kan ik overstappen naar MijnHerstel of naar de SGH als ik een bezwaar heb lopen op een IB-beslissing van UHT?
Ja, u kunt overstappen naar MijnHerstel of naar de SGH als u een bezwaar heeft lopen op een beslissing van de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT). U kunt ook overstappen als u al in de wachtrij staat bij CWS en nog een bezwaar heeft lopen op een beslissing van UHT. Let op: Uw bezwaar vervalt zodra u uw vaststellingsovereenkomst (VSO) tekent.
Online informatiebijeenkomst over vergoeding van aanvullende schade
U kunt zich aanmelden voor een online informatiebijeenkomst. Deze is er op iedere woensdag. In de informatiebijeenkomst geven we u meer uitleg over vergoeding van aanvullende schade en over de routes. U kunt hier ook uw vragen stellen.
Hebt u vragen?
We helpen u graag verder.
Chat met een medewerker
Klik op het chatballonnetje rechtsonder in het scherm om de chat te openen. Beschikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 9:00 en 17:00.
Bel met het serviceteam Schadeherstel Toeslagen
Op 0800 - 020 01 97 (gratis). Beschikbaar van maandag tussen 8.00 en 20.00 uur en op dinsdag tot en met vrijdag tussen 8.00 en 17.00 uur.
Zie ook
Hoe doet u een aanvraag?
Uw aanvraag is volgens de Wet hersteloperatie toeslagen (Wht) de officiële manier om te laten weten dat u een vergoeding van aanvullende schade wilt krijgen.
Welke routes zijn er?
U kiest zelf hoe u uw aanvullende schade wilt doorgeven. Dat kan via twee routes.