In het kort

Informatie voor ouders die willen overstappen naar een andere route voor vergoeding van aanvullende schade.

Hebt u zich aangemeld bij Stichting (Gelijk)waardig Herstel (SGH) of MijnHerstel, of wacht u tot de Commissie Werkelijke Schade (CWS) uw aanvraag in behandeling neemt? Maar wilt u liever kiezen voor een andere route? Bijvoorbeeld omdat u uw schade liever op een andere manier wilt doorgeven. Dan kunt u meestal overstappen.

Wat is aanvullende schade

Hebt u meer schade door de problemen met de kinderopvangtoeslag dan tot nu toe is vergoed? U kunt misschien een vergoeding van aanvullende schade krijgen.

U kunt een aanvraag doen als u een definitieve beschikking hebt ontvangen na de integrale beoordeling (IB). Daar moet in staan dat u recht op vergoeding hebt.

Meer over aanvullende schade

Hoe stapt u over?

Om over te kunnen stappen, moet u eerst een aanvraag hebben gedaan en een route hebben gekozen. De overstap kunt u online of per post doen.

Online: u logt in met uw DigiD via deze website. In de persoonlijke (online) omgeving kunt u een andere route kiezen.
Per post: in het overstapformulier geeft u aan dat u wilt overstappen naar een andere route. Dit formulier kunt u op deze pagina downloaden.

Naar uw persoonlijke overzicht pagina

Wanneer kunt u overstappen?


U hebt gekozen voor de route via Stichting (Gelijk)waardig Herstel

U kunt overstappen tot het moment dat u toestemming geeft om de gebeurtenissen uit uw Feitenrelaas door de stichting om te laten zetten (en door te laten rekenen) naar uw schadeposten. Geeft u hier geen toestemming voor, dan kunt u nog overstappen naar MijnHerstel.


U hebt gekozen voor MijnHerstel

U kunt overstappen tot het moment dat u uw schadeposten via de knop ‘doorgeven’ doorgeeft om een vergoeding te laten berekenen. Drukt u niet op de knop om uw schadeposten door te geven, dan kunt u nog overstappen naar SGH.


U hebt een aanvraag bij de Commissie Werkelijke Schade gedaan

U kunt overstappen tot het moment waarop de Commissie Werkelijke Schade (CWS) aangeeft dat uw aanvraag in behandeling is genomen. U krijgt hier bericht over van CWS. U hebt dan nog enkele weken de tijd om te bepalen of u wilt overstappen naar de routes SGH of MijnHerstel.

Welke routes zijn er?

Icoon van het logo van SGH (Stichting (gelijk)waardig herstel)


Stichting (Gelijk)waardig Herstel

Bij SGH vertelt u eerst uw verhaal. Een ‘luisterend schrijver’ schrijft de gebeurtenissen op die u hebt meegemaakt. Dat heet het Feitenrelaas. Daarna berekent SGH onafhankelijk de vergoeding voor u.

Lees meer over SGH
Icoon van het logo van MijnHerstel


MijnHerstel

Met MijnHerstel kunt u uw aanvullende schade online doorgeven. U kunt direct aan de slag. Zelf, of met hulp. U geeft zelf de toelichting bij uw schadeposten. Ook kunt u documenten uploaden.

Lees meer over MijnHerstel

Veelgestelde vragen over overstappen

  1. Waarom kan ik niet overstappen?

    In sommige gevallen kunt u niet overstappen. Bijvoorbeeld omdat uw aanvraag al in behandeling is.

  2. Ik ben gemachtigde, hoe werkt overstappen?

    Als een ouder u toestemming heeft gegeven om de aanvraag volledig te kunnen doen, dan kunt u in het aanmeldportaal de overstap doen.

  3. Kan ik overstappen na behandeling?

    Hebt u uw schade laten berekenen via SGH of MijnHerstel, en bent u niet tevreden over de beoordeling? Dan kunt u alleen nog kiezen voor de individuele berekening van uw werkelijke schade. Hierover kunt u meer lezen op deze pagina.

  4. Kan ik overstappen naar MijnHerstel of naar de SGH als ik een bezwaar heb lopen op een IB-beslissing van UHT?

    Ja, u kunt overstappen naar MijnHerstel of naar de SGH als u een bezwaar heeft lopen op een beslissing van de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT). U kunt ook overstappen als u al in de wachtrij staat bij CWS en nog een bezwaar heeft lopen op een beslissing van UHT. Let op: Uw bezwaar vervalt zodra u uw vaststellingsovereenkomst (VSO) tekent.

Online informatiebijeenkomst over vergoeding van aanvullende schade

U kunt zich aanmelden voor een online informatiebijeenkomst. Deze is er op iedere woensdag. In de informatiebijeenkomst geven we u meer uitleg over vergoeding van aanvullende schade en over de routes. U kunt hier ook uw vragen stellen.

Meld u aan Meer informatie
""

Hebt u vragen?

We helpen u graag verder.

Chat met een medewerker

Klik op het chatballonnetje rechtsonder in het scherm om de chat te openen. Beschikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 9:00 en 17:00.

Bel met het serviceteam Schadeherstel Toeslagen

Op 0800 - 020 01 97 (gratis). Beschikbaar van maandag tussen 8.00 en 20.00 uur en op dinsdag tot en met vrijdag tussen 8.00 en 17.00 uur.

Zie ook

Hoe doet u een aanvraag?

Uw aanvraag is volgens de Wet hersteloperatie toeslagen (Wht) de officiële manier om te laten weten dat u een vergoeding van aanvullende schade wilt krijgen.

Lees meer

Welke routes zijn er?

U kiest zelf hoe u uw aanvullende schade wilt doorgeven. Dat kan via twee routes.

Lees meer