Welke routes zijn er?
In het kort
Na uw aanvraag kunt u kiezen hoe u uw aanvullende schade wilt doorgeven. Dat kan via twee routes. U leest er op deze pagina meer over.
-
Uitgeschreven tekst
Hallo, ik ben Paula,
U hebt een aanvraag gedaan voor een vergoeding van uw aanvullende schade.
U kiest zelf hoe u uw schade wilt doorgeven. Dat kan via twee routes. In deze video vertel ik meer over deze routes en wat u kunt verwachten.
Bij de route via de Stichting Gelijk(waardig)herstel – in het kort SGH - vertelt u uw verhaal. Dat doet u in een persoonlijk gesprek met een ‘luisterend schrijver’. De schrijver luistert naar de gebeurtenissen die u hebt meegemaakt en schrijft die voor u op. Dat heet het Feitenrelaas. Een schadeanalist - dat is iemand die uw schade beoordeelt - rekent uw Feitenrelaas door.
De andere route is de route via ‘MijnHerstel’. Bij MijnHerstel geeft u online uw schade door. Zelf, of met hulp als u dat wilt. Na inloggen met DigiD bekijkt u welke schadeposten passen bij wat u hebt meegemaakt. En kunt u de informatie uploaden die hierbij hoort. Hebt u alles ingevuld? Dan ziet u een overzicht van de schadeposten met de vergoeding die u misschien kunt krijgen. Hierna volgt de beoordeling van uw schade.
Allebei de routes gebruiken dezelfde 29 schadeposten. Ze gebruiken ook dezelfde, vaste bedragen per schadepost. En, beide routes rondt u af door een vaststellingsovereenkomst te tekenen. Daarin staan de afspraken tussen u en de overheid op papier.
Als u dat wilt, kunt u bij SGH kiezen voor een tekenceremonie. En bij MijnHerstel voor een afsluitend gesprek: het herstelgesprek. Het verschil zit dus in hóe u uw schade wilt doorgeven: door uw verhaal te vertellen of online. U kiest wat bij u past.
Hebt u een route gekozen, maar kiest u liever voor een andere? Dan kunt u nog wisselen van route. Dat kan zolang uw aanvraag nog niet in behandeling is.
Wilt u meer weten? Kijk dan voor meer informatie op deze website of bekijk ook de andere video’s.
Welke routes kunt u kiezen?
U kiest zelf uw route. Er zijn twee routes voor aanvullende schade: Stichting (Gelijk)waardig Herstel en MijnHerstel. Beide routes kunt u afsluiten met een VSO (vaststellingsovereenkomst). U kunt hier dan niet tegen in bezwaar. Hieronder vindt u meer informatie over beide routes, zodat u kunt bepalen welke route het beste bij uw situatie past.
Stichting (Gelijk)waardig Herstel
U vindt het belangrijk om al uw feiten op papier te krijgen. Met een onafhankelijke Luisterend Schrijver zet u al uw gebeurtenissen, herinneringen en emoties in uw Feitenrelaas. Uw Feitenrelaas is leidend en samen zoeken we naar wat recht doet aan ieders unieke Feitenrelaas. Onafhankelijke Schade Analisten rekenen dit door naar schadeposten met vaste bedragen.
MijnHerstel
U kunt uw schade ook online doorgeven. U kunt direct aan de slag. Het advies is om dit samen te doen met een advocaat of iemand die u vertrouwt. Na inloggen bepaalt u de schadeposten die bij uw situatie horen. Vervolgens schrijft u een toelichting en uploadt u de ondersteunende stukken, als dat nodig is.
Hebt u alles ingevuld? Dan kunt u een overzicht zien van de vergoeding die u misschien kunt krijgen. Hierna volgt de beoordeling van uw schade.
De routes naast elkaar
Iedere ouder werkt op een andere manier aan het emotioneel en financieel herstel. De twee routes houden hier rekening mee. Beide routes gebruiken voor dezelfde gebeurtenissen, dezelfde vaste bedragen om uw vergoeding te bepalen. De vergoedingen zijn daardoor vergelijkbaar. U rondt beide routes af met een vaststellingsovereenkomst (VSO).
De routes hebben ook verschillen:
| Stichting (Gelijk)waardig Herstel (SGH) | MijnHerstel |
|---|---|
| Uw verhaal is leidend. Vrijwilligers en medewerkers van de stichting zoeken samen met u naar wat recht doet aan ieders unieke Feitenrelaas. | U geeft online uw schade door, bij voorkeur met een advocaat of iemand die u vertrouwt. U bepaalt zelf welke schadeposten voor u van toepassing zijn. U kunt terecht voor vragen. |
| Een SGH Schade Analist vertaalt uw Feitenrelaas naar het schadekader. En samen verzamelen jullie waar nodig ondersteunende documenten. | Een schadebehandelaar beoordeelt uw schadeposten op basis van beschikbare informatie, uw eigen ondersteunende documenten en uw toelichting. U kunt persoonlijk worden ondersteund. |
| Stichting, van en voor ouders. | Herstelorganisatie van de overheid. |
Overstappen van route
U kunt na uw keuze voor een route nog wisselen tussen de routes. U kunt overstappen totdat uw aanvraag in behandeling is bij een route.
Maak een afspraak voor meer informatie
Hebt u de informatie over het aanvragen van een vergoeding van aanvullende schade gelezen? En vraagt u zich af of u in uw situatie een aanvraag kunt doen? Dan is het fijn als u weet dat een medewerker de tijd voor u maakt om uw vragen te beantwoorden.
Online informatiebijeenkomst over vergoeding van aanvullende schade
U kunt zich aanmelden voor een online informatiebijeenkomst. Deze is er op iedere woensdag. In de informatiebijeenkomst geven we u meer uitleg over vergoeding van aanvullende schade en over de routes. U kunt hier ook uw vragen stellen.
Hebt u vragen?
We helpen u graag verder.
Chat met een medewerker
Klik op het chatballonnetje rechtsonder in het scherm om de chat te openen. Beschikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 9:00 en 17:00.
Bel met het serviceteam Schadeherstel Toeslagen
Op 0800 - 020 01 97 (gratis). Beschikbaar van maandag tussen 8.00 en 20.00 uur en op dinsdag tot en met vrijdag tussen 8.00 en 17.00 uur.
Zie ook
Hoe doet u een aanvraag?
Uw aanvraag is volgens de Wet hersteloperatie toeslagen (Wht) de officiële manier om te laten weten dat u een vergoeding van aanvullende schade te krijgen.
Hoe wordt de vergoeding berekend?
De aanvullende schade kunt u via twee routes doorgeven. De routes gebruiken voor dezelfde gebeurtenissen, dezelfde vaste bedragen om uw vergoeding te bepalen.