In het kort

In het overzicht van schadeposten staan gebeurtenissen die u misschien hebt meegemaakt. Die zijn verdeeld in 5 onderwerpen. Dat is hetzelfde voor allebei de routes.

De Stichting (Gelijk)waardig Herstel (SGH) en MijnHerstel gaan uit van een overzicht met dezelfde schadeposten en bedragen. Het overzicht werkt met vaste (forfaitaire) bedragen per schadepost. Die manier van werken komt uit de praktijk van letselschade.

Wat is het overzicht van schadeposten?

In het overzicht staan 29 verschillende schadeposten. De schadeposten hebben te maken met gebeurtenissen die u als ouder kan hebben meegemaakt. Daardoor kunt u schade hebben. Bij elke gebeurtenis hoort een bedrag. Dat is de vergoeding die is vastgesteld bij de gebeurtenis. De gebeurtenissen zijn verdeeld in 5 onderwerpen. Dat noemen we leefgebieden.

Wij begrijpen dat niet elke gebeurtenis uit te drukken is in een geldbedrag. Vanuit de wens om erkenning te bieden en financieel recht te doen aan de schade die is geleden, zijn er vaste (forfaitaire) bedragen vastgesteld.

De leefgebieden

De schadeposten zijn verdeeld in 5 leefgebieden. Dat zijn de onderwerpen: financiën, gezin, welzijn en zorg, wonen en werk. Deze onderwerpen gaan over wat u misschien hebt meegemaakt. Het lezen hiervan kan moeilijk zijn omdat de gebeurtenissen emoties kunnen oproepen. Vraag hulp als u dat nodig hebt.

Hieronder ziet u welke gebeurtenissen onder de leefgebieden vallen.


Financiën

In het leefgebied Financiën staan gebeurtenissen die ouders misschien hebben meegemaakt, (mede) door de problemen met de kinderopvangtoeslag.

Het gaat over problemen met geld. Ouders konden rekeningen niet betalen, kregen misschien schulden of hadden hulp nodig bij geldzaken. Dit zorgde naast extra kosten ook voor gevoelens van bijvoorbeeld stress, schaamte en machteloosheid. Deze gebeurtenissen zijn verdeeld in 8 schadeposten.

  1. Betalingsachterstanden

    Deze schadepost erkent de gebeurtenis waarin u de rekeningen niet op tijd kon betalen.

  2. Schuldeisers aan de deur

    Deze schadepost erkent de impact van een situatie waarin u te maken had met een schuldeiser die acties nam om geld bij u te innen en hiervoor iemand heeft ingeschakeld.

  3. Beslaglegging en dwanginvordering

    Deze schadepost erkent de impact van een beslag op uw inkomen of spullen. En situaties waarin de overheid, zoals de Belastingdienst, u dwong om geld terug te betalen.

  4. Beschermingsbewind

    Deze schadepost erkent de impact van een situatie waarin u onder bewind bent gesteld.

  5. WSNP-traject/MSNP-traject of vergelijkbare regeling

    Deze schadepost erkent de impact van een WSNP/MSNP-traject of vergelijkbare regeling voor u en uw gezin. En situaties waarin u werd afgewezen voor een WSNP/MSNP- traject of vergelijkbare regeling.

  6. Faillissement

    Deze schadepost erkent de impact van een persoonlijk faillissement voor u en uw gezin.

  7. Misgelopen erfstellingen

    Deze schadepost erkent de financiële en emotionele impact van een situatie waarin u geen erfenis kon krijgen of moest weigeren.

  8. Uitzonderlijke Impactvolle Gebeurtenis - leefgebied Financiën

    U hebt misschien iets ingrijpends meegemaakt dat nog niet is meegenomen binnen dit leefgebied Financiën. Deze schadepost geeft u de ruimte om een uitzonderlijke gebeurtenis toe te voegen waarvan het oneerlijk zou zijn als deze niet zouden worden erkend.

Maak een afspraak voor meer informatie

Hebt u de informatie over het aanvragen van een vergoeding van aanvullende schade gelezen? En vraagt u zich af of u in uw situatie een aanvraag kunt doen? Dan is het fijn als u weet dat een medewerker de tijd voor u maakt om uw vragen te beantwoorden.

Lees meer over het gesprek Maak direct een afspraak

Veelgestelde vragen over het overzicht van schadeposten

  1. Maken SGH en MijnHerstel gebruik van dit overzicht van schadeposten?

    Ja, SGH en MijnHerstel maken gebruik van hetzelfde overzicht van schadeposten.

  2. Hoe kan ik het overzicht van schadeposten gebruiken?

    Bij SGH gebruikt uw behandelaar het overzicht voor u, nadat u uw verhaal hebt verteld aan een luisterend schrijver. In MijnHerstel gebruikt u het schadekader om uw schadeposten in te vullen.

  3. Wat is het verschil tussen leefgebieden en schadeposten?

    In het overzicht van schadeposten staan 29 verschillende soorten schade. Die hebben te maken met gebeurtenissen die u hebt meegemaakt door de problemen met de kinderopvangtoeslag. De gebeurtenissen zijn verdeeld in 5 leefgebieden. Dat zijn de onderwerpen: financiën, gezin, welzijn en zorg, werk en wonen.

Alle veelgestelde vragen

Online informatiebijeenkomst over vergoeding van aanvullende schade

U kunt zich aanmelden voor een online informatiebijeenkomst. Deze is er op iedere woensdag. In de informatiebijeenkomst geven we u meer uitleg over vergoeding van aanvullende schade en over de routes. U kunt hier ook uw vragen stellen.

Meld u aan Meer informatie

Hebt u vragen?

We helpen u graag verder.

Chat met een medewerker

Klik op het chatballonnetje rechtsonder in het scherm om de chat te openen. Beschikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 9:00 en 17:00.

Bel met het serviceteam Schadeherstel Toeslagen

Op 0800 - 020 01 97 (gratis). Beschikbaar van maandag tussen 8.00 en 20.00 uur en op dinsdag tot en met vrijdag tussen 8.00 en 17.00 uur.

Zie ook

Hoe doet u een aanvraag?

Uw aanvraag is volgens de Wet hersteloperatie toeslagen (Wht) de officiële manier om te laten weten dat u een vergoeding van aanvullende schade wilt krijgen.

Lees meer

Welke routes zijn er?

U kiest zelf hoe u uw aanvullende schade wilt doorgeven. Dat kan via twee routes.

Lees meer