Met MijnHerstel kunt u uw aanvullende schade helemaal online doorgeven. U kunt direct aan de slag. Het advies is om dit samen te doen met een advocaat of iemand die u vertrouwt. U geeft zelf de toelichting bij uw schadeposten en uploadt u documenten.

Aanmelden voor MijnHerstel

Kenmerken van deze route

  • Het gaat online
  • U bepaalt zelf het tempo
  • U kiest zelf schadeposten en uploadt informatie
  • Er geldt een vast bedrag per schadepost
  • U krijgt persoonlijke begeleiding, van een medewerker of ervaringsdeskundige
  • Online hulp bij elke stap
  • U krijg inzicht in de aangevraagde vergoeding
  • U sluit een vaststellingsovereenkomst (VSO) met de overheid

Hoe werkt deze route?

  1. Vooraf: U bereidt uw aanvraag voor (als u wilt)

    U zet de gebeurtenissen van de afgelopen periode voor uzelf op een rij. U bepaalt welke gebeurtenissen voor u belangrijk waren en of u hierdoor schade hebt geleden. De persoonlijke tijdlijn kan u daarbij helpen.

  2. Stap 1: U meldt zich aan

    U logt in met uw DigiD. In het keuzemenu daarna meldt u zich aan voor MijnHerstel. U kiest zelf hoe u op de hoogte wilt worden gehouden. Als u kunt starten met de route MijnHerstel, krijgt u een bericht. Ook als er andere informatie voor u klaarstaat krijgt u een bericht.

  3. Stap 2: U bereidt uw schadeposten voor

    U verzamelt informatie over de schade die u hebt geleden. In de uitleg bij de schadeposten ziet u welke documenten u nodig heeft om uw schade door te geven. Soms hoeft u geen documenten aan te leveren.

  4. Stap 3: U kiest de schadeposten

    Hebt u een e-mail of sms gekregen dat u kunt beginnen? Dan kunt u de schadeposten gaan selecteren die bij uw situatie passen. U uploadt de documenten die meer informatie geven over de schade die u hebt gehad. Bij elke stap in het proces krijgt u uitleg over wat u kunt doen en wat er wordt verwacht. U hebt 6 maanden de tijd om schadeposten aan te vinken, documenten te uploaden en uw aanvraag door te geven.

  5. Stap 4: U geeft uw schade door

    Hebt u alle schadeposten aangevinkt die bij uw situatie passen? En hebt u alle documenten geüpload? Dan klikt u op de knop ‘Doorgeven’. U hoeft nu niets te doen. Wij behandelen uw aanvraag.

  6. Stap 5: U ontvangt de beoordeling

    Zodra uw uitkomst bekend is, krijgt u een bericht met de beoordeling. De uitkomst kan zijn:

    • U krijgt een aanvullende vergoeding. U leest direct welk bedrag u krijgt.
    • U krijgt geen aanvullende vergoeding. Het bedrag voor alle schadeposten die u hebt doorgegeven, is lager dan het bedrag dat u al hebt gekregen na de integrale beoordeling.

    Bij beide uitkomsten kunt u nog extra informatie aanleveren (als u dat wilt).

    Dit doet u bijvoorbeeld omdat u voor een bepaalde schadepost geen vergoeding krijgt. U kunt dan extra documenten uploaden. U kunt ook een schadepost verwijderen of een nieuwe post toevoegen. Daarna geeft u deze opnieuw door. U hebt hier 12 weken de tijd voor.

  7. Stap 6: U vraagt een herstelgesprek aan (als u wilt)

    Hebt u de berekening van uw schadeposten ontvangen? Dan kan het fijn zijn om met iemand te praten over uw situatie. Daarvoor kunt u een herstelgesprek aanvragen.

  8. Stap 7: Eindigen met vaststellingsovereenkomst

    MijnHerstel eindigt met een VSO. Dit is een officieel document. Hierin legt u samen met de overheid de afspraken over uw vergoeding vast. Dat kan u helpen om de periode van problemen met de kinderopvangtoeslag echt af te sluiten. U kunt zelf bepalen of u een VSO wilt. Bent u het eens met de bedragen en de berekening? Dan beslist u zelf of u de VSO ondertekent. Na het ondertekenen kunt u geen bezwaar maken. U kunt ook niet in beroep gaan.

Persoonlijke begeleiding tijdens MijnHerstel

Hebt u vragen tijdens het doorgeven van uw schadeposten? Dan kunt u met ons serviceteam een afspraak maken voor een hulpgesprek. U krijgt dan persoonlijke begeleiding.

Lees meer over persoonlijke begeleiding

Hulp bij uw aanvraag

Het is goed om u voor te bereiden voordat u uw schade doorgeeft. Bijvoorbeeld door de gebeurtenissen van de afgelopen periode op een rij te zetten. Dat kan best moeilijk zijn om weer terug te zien. Maar daarmee krijgt u uw schade wel op een rij. De persoonlijke tijdlijn kan hierbij helpen. U kunt hierbij natuurlijk ook iemand anders om hulp vragen.

Hebt u de berekening van uw schadeposten gekregen, en bent u het eens met de vergoeding? Dan vraagt u een VSO op. Als u wilt, kunt u ook een afspraak maken voor een herstelgesprek om te praten over uw situatie. U rondt het af door de VSO te tekenen.

Hulp bij aanvragen

Welke schade kunt u vergoed krijgen?

U kunt online 29 schadeposten doorgeven. De schadeposten zijn verdeeld over vijf leefgebieden: financiën, gezin, welzijn en zorg, wonen en werk. Voor een deel van de schadeposten hoeft u geen extra informatie te geven.

Lees meer over de schadeposten

Overstappen tussen Stichting (Gelijk)waardig Herstel en MijnHerstel

Hebt u gekozen voor MijnHerstel, maar twijfelt u? Dan kunt u overstappen naar SGH. Overstappen kan tot het moment dat u uw schadeposten echt gaat doorgeven. Geeft u de schadeposten niet door, dan kunt u nog overstappen naar een andere route.

Individuele berekening

De individuele berekening is een mogelijkheid om uw schade precies te laten beoordelen voor uw situatie. U kunt hiervoor kiezen als het niet lukt om een vergoeding met vaste bedragen af te spreken in de route MijnHerstel.

Meer over de individuele berekening

Iemand machtigen

U kunt iemand anders vragen om u te helpen bij uw aanvraag. Bijvoorbeeld een jurist of advocaat. Bij uw aanvraag voor vergoeding van aanvullende schade kunt u aangeven wie u wilt machtigen.

Meer over machtigen

Persoonlijke tijdlijn

Met uw persoonlijke tijdlijn zet u de gebeurtenissen van de afgelopen periode op een rij. U maakt in uw eigen woorden een overzicht van wat er is gebeurd en wat dit met u heeft gedaan. Door dit op te schrijven, kunt u rustig nadenken over uw ervaringen. U kiest zelf wat u wel of niet opschrijft.

Lees meer over de persoonlijke tijdlijn

Maak een afspraak voor meer informatie

Hebt u de informatie over het aanvragen van een vergoeding van aanvullende schade gelezen? En vraagt u zich af of u in uw situatie een aanvraag kunt doen? Dan is het fijn als u weet dat een medewerker de tijd voor u maakt om uw vragen te beantwoorden.

Lees meer over het gesprek Maak direct een afspraak

Nog niet zeker over deze route?

Bekijk de twee routes naast elkaar of lees informatie over SGH.

Lees meer over de twee routes Lees meer over SGH

Hebt u vragen?

We helpen u graag verder.

Chat met een medewerker

Klik op het chatballonnetje rechtsonder in het scherm om de chat te openen. Beschikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 9:00 en 17:00.

Bel met het serviceteam Schadeherstel Toeslagen

Op 0800 - 020 01 97 (gratis). Beschikbaar van maandag tussen 8.00 en 20.00 uur en op dinsdag tot en met vrijdag tussen 8.00 en 17.00 uur.

Zie ook

Overzicht van de schadeposten

In het overzicht van schadeposten staan gebeurtenissen centraal. Die zijn verdeeld in 5 onderwerpen.

Lees meer

Stichting (Gelijk)waardig Herstel

SGH is de herstelroute die onafhankelijk van de overheid is ontwikkeld en wordt uitgevoerd, door ouders en experts. 

Lees meer